För att vi ska få behandla kund/anställdas uppgifter måste behandlingen ske enligt gällande integritetslagstiftning som baseras på en legal grund. Det betyder att behandlingen måste göras baserat på någon av följande anledningar: behandlingen är nödvändig (i) för att vi ska kunna uppfylla ett avtal med dig eller (ii) för att vi inom Melius Assistans ska uppfylla en rättslig skyldighet, (iii) du har samtyckt till behandlingen, eller (iv) efter en intresseavvägning.
Nedan hittar du exempel på ändamål för vilka vi behandlar dina kunduppgifter och vilken den rättsliga grunden är vid sådan behandling.
Kunduppgifter
Behandling av personuppgifter sker utifrån rättslig förpliktelse baserat på de lagar och förordningar som styr vår verksamhet (Socialtjänstlag, Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade och Hälso- och sjukvårdslagen).
Vi har en skyldighet att dokumentera insatser och att spara dokumentationen en viss tid innan den får gallras eller överlämnas till uppdragsgivaren. Behandling av personuppgifter sker även utifrån avtal med rättslig grund med uppdragsgivaren. Vi behandlar därför även personuppgifter för att uppfylla avtal eller för att kunna ingå ett avtal, till exempel behandling av personuppgifter inför en placering eller ett uppdrag.
Behandling av personuppgifter är därför nödvändig och de behandlas inte för något annat ändamål. Rättslig förpliktelse, Avtal
För att kommunicera med dig om tjänsterna
Vi behandlar personuppgifter för att göra en bedömning inför ett uppdrag eller en placering om en verksamhet kan ta emot den det berör före ett avtal ingås med en eventuell uppdragsgivare.
Tidigare kund
Vi har en skyldighet utifrån svensk lagstiftning att under en viss tid spara uppgifter om tidigare kunder även efter de inte längre är aktuella hos oss. Uppgifterna gallras när vi inte längre har stöd i lag för att spara dem. De uppgifter som inte har lagstöd gallras i samband med avslutat uppdrag.
Behandling av personuppgifter är därför nödvändig och de behandlas inte för något annat ändamål än nämnt.
För att utveckla nya tjänster
Vi analyserar kunduppgifter i syfte att förbättra vår verksamhet, optimera våra befintliga tjänster, utveckla nya tjänster, utveckla produktportföljer samt för vårt arbetssätt. Sådan behandling gör vi genom att sammanställa statistik över tex beställningar. Den rättsliga grunden för behandlingen av kunduppgifter är då ett berättigat intresse.
Behandling för marknadsföringsändamål
Vi behandlar data för att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster till dig. Sådan marknadsföring kan vi komma att skicka till dig via e-post, sms, brev och telefon, samt genom personaliserad marknadsföring på publika webbsidor. Vi utför även profilering. Det innebär att vi sammanställer information vi har fått från dig (och information som skapas när du använder våra tjänster) med data som vi får från andra parter och skapar en kundbild över dig. Vi använder också profileringen för att undersöka om du är nöjd med den personliga service som vi erbjuder dig.
Vi gör denna typ av behandling av kunduppgifter baserat på en intresseavvägning.